Gra w bloki

Po napisaniu o znaczeniu ograniczania ekspozycji na markowe produkty, ponieważ te przychodzą ze scenariuszem, który definiuje zabawę i ogranicza kreatywność, chcę pokazać, co się dzieje, gdy przedszkolaki angażują się w zabawę klockami. Jest to klasyczna, otwarta, samodzielnie kierowana zabawa.

 

Mając do dyspozycji różne drewniane klocki, przedszkolaki mogą swobodnie wybierać to, co pasuje do ich wizji. Bycie kreatywnym polega na ocenie sytuacji, zastanowieniu się, co można zrobić z tym, co jest dostępne, sformułowaniu i realizacji planu. Kiedy pracuje się z innymi, proces ten staje się oparty na współpracy. Każdy musi wyrażać swoje pomysły, współpracować i współdziałać, aby zapewnić pomyślny wynik.

Tutaj dzieci ułożyły puste klocki i upiększyły swoją konstrukcję klockami o różnych kształtach i rozmiarach. W trakcie tego procesu dzieci badały kształt, rozmiar i wagę, kierunkowość, relacje przestrzenne i równowagę. Niektóre klocki są ułożone poziomo, inne pionowo; na niektórych widać otwarte boki, na innych - pełne. Pracując jako zespół, dzieci stawiały czoła wyzwaniom, rozwiązywały problemy, cieszyły się z procesu i z rezultatów.

Klocki jednostkowe oferują najszerszą gamę kształtów i rozmiarów oraz zachęcają do tworzenia skomplikowanych budowli i wzorów. Aby stworzyć tę konstrukcję, dzieci eksperymentowały z symetrią i równowagą, ponieważ skrzyżowane łuki na szczycie środkowego zależą od starannego umieszczenia, aby pozostały na swoim miejscu. Pomyślne zainstalowanie górnego elementu wymagało cierpliwości, dobrze rozwiniętej koordynacji oko-ręka i kontroli motorycznej.