Piłki, klocki i niemowlęta

Dzieci odkrywają wiele różnic pomiędzy piłkami i klockami. Jakie jest prawdopodobnie ich pierwsze wrażenie? Piłki są okrągłe, a klocki kwadratowe? Podejrzewam, że doświadczalne poznanie różnicy między okrągłością a kwadratowością wyznacza początek świadomości. Kiedy sześciomiesięczne dziecko chwyta piłkę między dłonie i wyczuwa jej okrągłość, internalizuje tę podstawową cechę. Gdy weźmie do ręki klocek, będzie badać za pomocą zmysłów i zinternalizuje jego kwadratowość. Mimo braku słów do opisania tych pojęć, dziecko przyswaja i przetwarza informacje.

 

Ważne jest to, że używa wielu zmysłów. Wielozmysłowa eksploracja prowadzi nie tylko do odkrywania więcej o klockach, ale także do rozwijania nowych umiejętności. Weźmy na przykład mordowanie. Chwycenie i celowe przyniesienie klocka do ust wymaga koordynacji. W ten sposób dziecko rozwija umiejętności, które w przyszłości pozwolą mu z powodzeniem samodzielnie się odżywiać.

Jeśli klocki są drewniane, dziecko prawdopodobnie uderzy w kilka z nich, rozkoszując się ich dźwiękiem. Wielokrotnie. Dziecko odkryło, że jego działania wywołują reakcje i jak każdy naukowiec musi powtarzać swoje wyniki. W miarę jak nabiera kontroli nad mięśniami, może zmieniać siłę uderzania i odkrywa, że może wydawać różne dźwięki, rozwijając w ten sposób rozróżnianie dźwięków.

Dziecko przenosi zarówno piłki, jak i klocki z jednej ręki do drugiej, a rozciągając się, aby sięgnąć po piłkę lub odłożyć i podnieść klocki, prawdopodobnie przekracza linię środkową, wyobrażoną linię biegnącą przez środek ciała. Takie spontaniczne przekraczanie linii środkowej rozwija drobne umiejętności motoryczne, które wzmacniają dominację ręki. Pisanie i czytanie zależy od naszej zdolności do sięgnięcia ręką i nogą przez środek ciała na przeciwną stronę. Przekraczanie linii środkowej rozwija naszą zdolność do śledzenia od lewej do prawej strony, co jest krytyczną umiejętnością w czytaniu i pisaniu.

Tak jak dziecko rozkoszuje się wypełnianiem i rozlewaniem piłeczek, tak gdy upuści klocki, prawdopodobnie będzie ich szukać na podłodze. Nauka trwałości obiektu, czyli koncepcji, że obiekt istnieje, nawet jeśli go nie widzimy, może rozwinąć się od zabawy w chowanego podczas szukania upuszczonego klocka. Ktoś chowa klocek pod przykryciem i zachęca dziecko do poszukiwania brakującego klocka. Podążanie za wskazówkami świadczy o rodzących się umiejętnościach poznawczych i językowych.

Uczymy się podczas zabawy. Zabawa jest niezbędna. Dla wszystkich grup wiekowych. Zostań oficjalnym obywatelem zabawy.