Układaj i ucz się

Maluchy są naukowcami. Nieustannie badają "co się stanie, jeśli" i obserwują wyniki swoich eksperymentów. Stąd nacisk na powtarzanie. Stałe wyniki potwierdzają ich rozumienie przyczyny i skutku. Poprzez powtarzanie dzieci rozwijają podstawowe zrozumienie związku między działaniami a skutkami. Im bardziej otwarte i zróżnicowane są doświadczenia w zabawie, tym lepiej. Podobne, ale różne doświadczenia w zabawie pozwalają dzieciom zastosować to, czego się nauczyły i dostosować to do nowych wyzwań.

 

Zlewki do budowania zagnieżdżają się jedna w drugiej lub układają jedna na drugiej. Z drugiej strony, konstrukcja klasycznych drewnianych układarek ogranicza zabawę do samego układania. Proces układania zmienia się również, gdy przedmiotem staje się układanie pierścieni jeden na drugim na kołku. Układacz z jednolitym kołkiem pozwala na układanie pierścieni w dowolnej kolejności, bez względu na ich względną wielkość, jak wymagałby tego słupek w kształcie stożka. Dziecko może skupić się na osiągnięciu kompetencji w jednym zadaniu, zanim przystąpi do kolejnego. Zmniejsza to frustrację i zachęca do eksperymentowania z różnymi układami pierścieni. W miarę jak dziecko uświadamia sobie różnice w wielkości, prawdopodobnie będzie układać je od największego do najmniejszego, jak również eksperymentować z odwróceniem kolumny do góry nogami poprzez układanie pierścieni od najmniejszego do największego, co jest łatwiejsze do wykonania przy układaniu na słupku niż przy układaniu większych zlewek na mniejszych.

Holgate, amerykański producent zabawek, wprowadził Rocky Color Cone, klasyczną drewnianą układarkę z twistem, w 1938 roku. Znak firmowy cecha, zaokrąglone dno, zaprasza dzieci do dać Rocky pchnięcie i oglądać jak to skały, obraca się i przewraca, rozlewając pierścienie i ustawiając scenę dla kolejnej rundy układania i przewracania.

Gdy pojedynczy układacz kołków stanie się "starym kapeluszem", rozważ podwójne lub potrójne wersje z odmianami w kształtach i kolorach pierścieni. A Potrójny układacz z jednolitymi kołkami zachęca do mieszania i dopasowywania pierścieni w trzech różnych kształtach i kolorach. Nie skupiając się już wyłącznie na rozwijaniu umiejętności motorycznych, przedszkolak Przedszkolak jest gotowy, aby zwrócić swoją uwagę na nowe wyzwania.

Układanie rozwija koordynację oko-ręka, chwytanie i zwalnianie, drobną kontrolę motoryczną i świadomość przestrzenną. Identyfikowanie kolorów i kształtów, rozpoznawanie względnych rozmiarów oraz tworzenie wzorów, które łączą i dopasowują te atrybuty, to umiejętności poznawcze i językowe, które wynikają ze swobodnej interakcji z podobnymi, ale różnymi zabawkami na całym kontinuum rozwoju.

Uczenie się jest procesem stopniowym. Zrozumienie wzorów jest warunkiem wstępnym do nauki czytania. Słowa to litery ułożone w określone wzory. P-L-A-Y jest niezbędne. Uczymy się, bo się bawimy.