Wskazówki dotyczące wyboru zabawek dla dzieci

Wskazówki dotyczące wyboru zabawek przypominają nam, że zabawki powinny stanowić wyzwanie bez frustracji. Choć to oczywiste, kto z nas może przewidzieć z całą pewnością, które zabawki dziecko uzna za odpowiednie wyzwanie, a które będą tak frustrujące, że będziemy musieli ponownie przemyśleć ich stosowność?

 

Kiedy dziecko bawi się zabawką, która okazuje się frustrująca, musimy dowiedzieć się, co w tym doświadczeniu jest przyczyną frustracji. Przypominam sobie postać z Ulicy Sezamkowej, która tłumaczyła, że zapamiętywanie jest jak chodzenie do tyłu w naszych umysłach. To utkwiło mi w pamięci jako trafne dla tej sytuacji. Musimy cofnąć się w naszych umysłach, aby dowiedzieć się, co możemy zaoferować dziecku, co będzie dla niego odpowiednim wyzwaniem i nagrodą. Pamiętajmy: zabawa, z definicji, = przyjemność.

Przyjrzyjmy się sortowaniu kształtów. Załóżmy, że proponujesz dziecku pudełko z dźwiękowymi puzzlami, a ono jest sfrustrowane brakiem powodzenia w dopasowywaniu elementów do odpowiednich otworów. W którym miejscu aktywność idzie na manowce?

  • Czy dziecko rozumie, co jest przedmiotem zabawki?
  • Czy dziecko może łatwo chwycić i utrzymać kawałki?
  • Czy potrafi rozróżniać kształty?
  • Czy potrafi dopasować kształty do otworów?
  • Czy ma zdolności motoryczne potrzebne do dopasowania kawałka do otworu?

Skuteczne sortowanie i odkładanie wymaga wszystkich tych umiejętności. Jeśli dziecko ma problemy z dopasowaniem kształtów, to pomyśl o tym: te kawałki pasują do otworów, które są okrągłe, kwadratowe lub trójkątne, ale same kształty nie są. Zasadniczo kształty są kołkami wyciętymi tak, aby pasowały do okrągłego, kwadratowego lub trójkątnego otworu.

Lepszym wyborem będzie Ambi Lock A Block, który oferuje trójwymiarowe kawałki, które łatwo wpadają przez otwory, bez "dopasowania" konieczne. Z tym sorterem kształtów, kawałki "pasują" do otworów i wzmacniają koncepcje: piłka = okrągła, sześcian = kwadratowy ze wszystkich stron, a czworościan = trójkątny ze wszystkich stron. Ponadto, kontrastowe podwyższone brzegi wokół otworów pomagają w ułożeniu, co jest szczególnie korzystne dla osób niewidomych i niedowidzących.

Jeśli problemem jest niemożność rozróżnienia jednego kształtu od drugiego, to kolejnym logicznym krokiem wstecz są zajęcia z wypełniania i rozlewania. Zbierz bezpieczne dla dziecka, małe, lekkie przedmioty - w tym piłkę i klocek lub dwa, najlepiej sześcian i trójkąt. Umieść wszystkie w otwartym pojemniku i daj dziecku. Prawdopodobnie dziecko będzie wiedziało dokładnie, co chce zrobić: wziąć lub wyrzucić wszystko. Zróbcie zabawę w wyjmowanie i odkładanie wszystkiego na miejsce. W ten sposób dziecko uczy się wykonywania ruchów na zmianę i ma możliwość zidentyfikowania i nazwania każdego przedmiotu, co poprawia umiejętności poznawcze i językowe oraz przygotowuje je do sortowania kształtów.

Jeżeli dziecko nie potrafi uchwycić lub utrzymać kształtów, ale potrafi rozróżniać kolory, kształty, rozmiary lub tekstury, dostosuj czynności sortowania tak, aby dziecko mogło doskonalić swoje umiejętności. Twórz gry oparte na współpracy. Dziecko może decydować, co jest czym i gdzie ma trafić, a jego członek (członkowie) zespołu może (mogą) zająć się układaniem. Jest to również jeden ze sposobów na układanie puzzli.