Zabawki do terapii behawioralnej

Zastanawiałam się, które zabawki są najbardziej przydatne dla terapeuty behawioralnego. Zapytałam więc Michelle Schondorf, terapeutkę behawioralną autyzmu.

 

Chętnie zgodziła się podzielić swoimi ulubionymi zabawkami, dzięki którym jej sesje są dobrze zorganizowane i ekscytujące dla jej klientów. Mieści wiele małych zabawek w przednich i tylnych kieszeniach swojego uniformu i używa ich jako wzmacniaczy podczas sesji terapeutycznej. "Głównym założeniem" - podkreśla - "jest trzymanie zabawek 'ukrytych' w kieszeniach i wprowadzanie ich do dziecka w trakcie sesji".

"Zabawki mogą być również wykorzystywane do rozpraszania lub przekierowywania dziecka, jeśli terapeuta/nauczyciel/rodzic wyczuwa, że dziecko traci koncentrację podczas sesji. Odkryłem, że niektóre z zabawek z PlayopolisToys, które działają bardzo dobrze, to zabawki 'rozpraszające'." Doskonałym przykładem są kręcące się blaty. "Wiele dzieci z autyzmem uważa, że widok obracającej się zabawki jest bardzo ekscytujący". Tiny Tin Top pomaga rozszerzyć naukę i obserwację oraz pomaga dzieciom pracować nad ich drobnymi umiejętnościami motorycznymi."

Inną zabawką, która może być ukryta wewnątrz kieszeni jest Pustefix Bubble Bear. "Terapeuta może trzymać butelkę w ukryciu i wydobywać bąbelki tylko wtedy, gdy próbuje wzmocnić konkretne zachowanie, na które jest ukierunkowany. Na przykład, jeśli terapeuta ma na celu prawidłowe siedzenie przy stole, za każdym razem, gdy zaobserwuje to zachowanie, może wydobyć Bąbelkowego Misia Pustefixa i puszczać bańki wokół pokoju. Dziecko szybko nauczy się, że jeśli będzie odpowiednio siedziało przy stole, zobaczy bańki dmuchane w całym pokoju. Wkrótce dziecko nauczy się, że stosowanie się do poleceń terapeuty przyniesie mu wiele radości. Bańkowe misie Pustefix są świetne, ponieważ miś pomaga zapobiegać rozlewaniu, a także utrzymuje ręce w czystości. W przeciwieństwie do zwykłych baniek, te nie kapią i nie robią bałaganu!".

Zastanawiałam się, skąd Michelle wie, której zabawki użyć wobec którego dziecka, kiedy. Jej odpowiedź: ocena preferencji powtarzana przez cały czas trwania sesji. "Kiedykolwiek terapeuci pracują z dziećmi z autyzmem lub innymi specjalnymi potrzebami, powinni zawsze mieć na uwadze, że preferencje dziecka w stosunku do konkretnej zabawki będą się zmieniać wiele razy podczas sesji". "Z tego powodu", zaleca, "aby terapeuta przeprowadził wiele ocen preferencji podczas sesji terapeutycznej, aby dowiedzieć się, którą zabawkę dziecko uważa za motywującą i ekscytującą w tym konkretnym momencie w czasie. Ocena preferencji robi to, na co wygląda: ocenia konkretne preferencje dziecka dotyczące zabawki w danym momencie".

"Jednym ze sposobów na przeprowadzenie oceny preferencji jest trzymanie kilku zabawek w kieszeniach i kiedy już siedzisz przed dzieckiem, wyjmij niektóre z zabawek z kieszeni i połóż je przed dzieckiem. Na przykład rodzic może zaprezentować (1) Meteor Storm, (2) Pustefix Bubble Bear i (3) Tangle. Poczekaj i zobacz, po którą zabawkę sięgnie dziecko. Tuż przed tym, jak dziecko będzie w stanie chwycić tę konkretną zabawkę, podnieś ją i powiedz do dziecka: "Och, chcesz Splątankę. Ok, możemy popracować nad tą zabawką".

Rodzic jest "teraz w stanie wykorzystać tę konkretną zabawkę jako motywację do przejścia przez lekcję". Zaleca, aby "ocena preferencji była przeprowadzana wiele razy podczas sesji. W jednym przypadku dziecko uzna jedną zabawkę za bardzo ekscytującą, a w innym to samo dziecko uzna inną zabawkę za jeszcze bardziej ekscytującą" Michelle mówi, że "posiadanie odpowiednich wzmacniaczy do sesji jest kluczem do sukcesu sesji."

Które z zabawek preferowanych przez Michelle uważasz za najbardziej wartościowe w swojej praktyce i polecasz rodzicom? Dlaczego? Jakich innych zabawek używasz do motywowania dzieci? Co sprawia, że te zabawki są atrakcyjne dla Twoich klientów?