Zabawki rozwijające zdolności motoryczne

Trzymanie i używanie ołówka, czy to do ekspresji artystycznej, drukowania, czy pisania kursywą, wymaga siły palców i drobnej kontroli motorycznej, umiejętności rozwijanych stopniowo w czasie. Proces ten zaczyna się od nauki chwytania. Niemowlęta wyciągają ręce i chwytają zabawkę. Chwytanie pozwala im trzymać się, manipulować i badać.

 

Wczesną zabawką, która rozwija umiejętności motoryczne, jest grzechotka Gripper. Jasna, kolorowa i zachęcająca, grzechotka ta jest łatwa do trzymania, potrząsania i przewracania, aby obserwować i słuchać, jak koraliki wpadają przez obudowaną "szybkę".

Nawlekanie, przewlekanie i sznurowanie również wzmacnia palce i doskonali chwyt szczypcowy. Koraliki do sznurowania Jumbo i Kształty do sznurowania Jumbo zapewniają wczesne doświadczenia w nawlekaniu dzięki grubym, ciężkim sznurkom i dużym otworom. Niektóre dzieci uważają, że cienkie kształty są łatwiejsze do zasznurowania niż grube koraliki. Mniejsza odległość, przez którą trzeba przeciągnąć sznurek może prowadzić do sukcesu początkujących sznurowaczy.

Późniejsze Sew 'n Sew dostarcza więcej wyzwań niż sznurowanie koralików, kształtów czy nawet butów i poprawia koordynację oko-ręka, gdy dziecko prowadzi drewnianą igłę przez otwory w klocku. Myślenie i rozwiązywanie problemów wchodzi w grę, gdy kończy się sznurek i trzeba rozplątać blok.

Proste narzędzia do wzmacniania palców, doskonalenia chwytu szczypcowego i doskonalenia drobnych umiejętności motorycznych to: pęseta Gator Grabber, pęseta Squeezy i poręczna szufelka Handy Scoopers. Wszystkie nadają się do coraz trudniejszych doświadczeń. Przenoszenie pomponów z miejsca na miejsce jest łatwiejsze niż podnoszenie mniejszych, trudniejszych przedmiotów.

Handy Scoopers przygotowują ręce do bardziej wymagającego zadania, jakim jest cięcie nożyczkami. Zabaw się w nabieranie i wyrzucanie. Otwory w szufelkach zachęcają do zabawy w łapanie i wypuszczanie podczas zabaw w wodzie i przy stole do piasku.

Budowanie umiejętności wymaga praktyki i cierpliwości, a zabawka lub czynność, która zaintryguje jedno dziecko, może nie spodobać się innemu. Wiele różnych okazji do doskonalenia umiejętności czyni ten proces bardziej interesującym i pozwala dzieciom doświadczać postępów na różne sposoby.