Zabawa inicjowana przez samego siebie, bez udziału zabawek

Podczas gdy zabawa i zabawki idą w parze, zabawa nie jest zależna od zabawek. Niemowlęta i małe dzieci są mistrzami samodzielnie inicjowanej, otwartej zabawy. Bawią się swoim ciałem, stopniowo przechodząc od ruchów przypadkowych do tych wykonywanych z premedytacją.

Pomyśl o otwieraniu i zamykaniu rąk, formowaniu pięści, uderzaniu w powietrze, otwieraniu rąk i poruszaniu palcami, ssaniu knykci, palców lub kciuków. Są zadowolone, zaangażowane i spostrzegawcze, przetwarzają informacje, odkrywają połączenia. Powtarzanie wzmacnia przyczynę i skutek, rozwija percepcję wzrokową i śledzenie, umiejętności motoryczne i koordynację. Przypadkowe ruchy prowadzą do kontrolowanych, gdy dziecko sięga po przedmioty i je chwyta. Stopniowo rozwijając rozumienie trzymania się i puszczania, niemowlęta manipulują przedmiotami. Czy to liżąc i żując, przewracając, upuszczając lub rzucając, niemowlęta rozwijają umiejętności poznawcze, motoryczne i wzrokowe.

Kiedy już chodzą, maluchy szybko odkrywają możliwości zabawy w swoim otoczeniu. Chodzenie prowadzi do biegania, skakania, wspinania się. Meble przedstawiają możliwości, a maluchy stają się biegłe w myśleniu o wyzwaniach i znajdowaniu sposobów na pokonanie przeszkód. Który rodzic nie był zdumiony, przerażony, a nawet przestraszony, kiedy zobaczył dziecko stojące na krawędzi krzesła i chwytające się czegoś, co jest poza jego zasięgiem? I nie wścieka się jak szerszeń w zakłócanym gnieździe, gdy interweniujemy i psujemy zabawę?

Na szczęście nie wszystkie eksploracje zapierają nam dech w piersiach. Czasami jesteśmy szczęśliwymi obserwatorami, gdy dziecko zaintryguje się czymś nowym i postanowi się pobawić. Zobaczcie, jak ten maluch bada lustro na całej długości. Możemy sobie wyobrazić, jak w jego mózgu obracają się koła zębate. Zauważ jego ciekawość, spontaniczność, radość z procesu i poczucie ukończenia. Kiedy kończy, kończy i ponownie nawiązuje kontakt z dorosłym. Szanuje jego podwójne potrzeby niezależności i bezpieczeństwa. Pamiętaj o radzie, aby dać dzieciom korzenie i skrzydła. Bądź obecny, zachęcaj do samodzielnej zabawy, ciesz się podróżą.