Matematyka: Umiejętności liczenia

Od recytowania do rozumienia

 

Recytując liczby w porządku rosnącym lub wymawiając alfabet, małe dzieci zazwyczaj po prostu demonstrują umiejętność zapamiętywania. Umiejętność liczenia i czytania i pisania wymaga zrozumienia znaczenia tych symboli i umiejętności wykorzystania tej wiedzy w praktyce. Liczba reprezentuje określoną ilość i jest używana do liczenia i kalkulacji. Litery łączą się, tworząc słowa.

Pojawiają się wzorce

Określony układ cyfr oznacza konkretną wartość arytmetyczną. Określony układ liter tworzy specyficzne słowo. Te same cyfry i litery mogą być ułożone na wiele sposobów z bardzo różnymi znaczeniami. Weźmy na przykład cyfry 1, 2, i 3. Te trzy cyfry można ułożyć tak, aby otrzymać 123, 132, 213, 231, 312 i 321. Litery o, p i t można ułożyć tak, że otrzymamy opt, pot lub top. Wykonywanie obliczeń i czytanie wymagają naszej uwagi. Liczby i litery to symbole, które uczymy się rozszyfrowywać podczas rozwijania umiejętności czytania, pisania i arytmetyki.

Czynności życia codziennego

Siejemy ziarno zrozumienia, kiedy przekazujemy informacje podczas codziennych czynności. Ubieranie się dostarcza wielu okazji. Jednym ze sposobów jest nazywanie ubrań i zachęcanie do współpracy przy ich zakładaniu. Prowadzenie ręki do rękawa mówiąc "włóżmy tę rękę do tego rękawa, jedna ręka, jeden rękaw, proszę bardzo" nadaje znaczenie liczbie jeden i pokazuje zgodność jeden do jednego. Jeden jest jeden, czy to ręka, czy rękaw. Ciało oferuje wiele możliwości uczenia się słów i liczb. Od głowy do palców u stóp - dwoje oczu, jeden nos, dwoje uszu, jedne usta, dwie ręce, 10 palców, dwie stopy, 10 palców.

Matka Gęś i zabawy paluszkowe

Rymowanki z przedszkola zapewniają wczesne lekcje czytania, pisania i liczenia. Podziękuj Matce Gęsi za "Tę małą świnkę". Jennifer Griffin w książce " Humpty Who? " przedstawia towarzyszące jej zabawy paluszkowe, które zachwycają niemowlęta i małe dzieci.

Ta mała świnka poszła na targ,

Pomachaj dużym palcem u nogi dziecka między kciukiem a palcem wskazującym.

Ta mała świnka została w domu,

poruszaj drugim palcem u nogi.

Ta mała świnka zjadła pieczeń wołową,

poruszaj środkowym palcem.

Ta mała świnka nie miała nic.

Rozruszaj czwarty palec.

Ta mała świnka poszła

Wee, wee, wee,

całą drogę do domu.

Pomachaj małym paluszkiem, a następnie przeciągnij palcami w górę

palcami po stopie i nodze dziecka tak daleko, jak tylko się da.

W supermarkecie

Małe dzieci uczą się liczenia także podczas codziennych czynności. W supermarkecie, kupując świeże owoce, możemy wskazać liczbę bananów w kiści lub policzyć jabłka podczas wkładania ich do torby z produktami. W ten sposób pokazujemy dziecku, że liczba reprezentuje konkretną, niezmienną ilość, niezależnie od tego, co jest liczone, i utrwalamy kolejność liczb.

Zero jest liczbą kardynalną

Kiedy uczymy się liczyć, zazwyczaj zaczynamy od jednego. Możemy zobaczyć jeden do jednego korespondencji i zrozumieć ilość. Jednak nasz system liczb kardynalnych zaczyna się od zera, a zrozumienie tej koncepcji jest kluczowe. Podczas zakupów produktów pokaż pustą torbę i zapytaj "ile jabłek jest w torbie?". Odpowiedź: "zero". Zwróć uwagę, że torba jest pusta. Następnie dodaj jabłko i ponownie zapytaj "ile jabłek jest teraz w torbie?". Kupując łamigłówki liczbowe, wybierz taką, która zaczyna się od zera ponownie wzmacnia koncepcję 0: nic, żadnej ilości, żadnej liczby. Kiedy dzieci uczą się cyfr od 0 do 9, są w stanie lepiej zrozumieć, jak rozwija się nasz system liczbowy. Rozważmy dźwiękowe liczby logiczne. Pod każdą cyfrą znajduje się ilustracja ilości, którą dana cyfra reprezentuje. Miejsce poniżej 0 jest puste. Ta układanka pokazuje również, jak łatwo liczby od zera do dziewięciu stają się liczbami od 10 do 19. Bawiąc się poszczególnymi liczbami, tworzymy nowe. Różne układy, różne wartości.