A zwycięzcą jest zabawa

Diana Kander, autorka bestsellera New York Timesa All in Startup, Launching A New Idea, jest prawdopodobnie nieznanym nazwiskiem dla tych z nas, którzy nie zajmują się edukacją biznesową. Jednak to, co ma ona do powiedzenia na temat kreatywnego myślenia, rozwiązywania problemów i współpracy, jest równie wnikliwe dla pasjonatów zabawy, jak i dla biznesu.

 

W swoim TED Talk, Our Approach to Innovation is Dead Wrong, odnosi się do fascynujących badań przedstawionych przez Petera Skillmana, które dowodzą potęgi zabawy. W Marshmallow Design Challenge, czteroosobowe zespoły mają za zadanie stworzyć jak najwyższą, wolnostojącą konstrukcję, używając do tego jedynie 20 patyczków spaghetti, jednego metra taśmy, jednego metra liny i jednego marshmallow. Jedyny wymóg konstrukcyjny: pianki muszą znaleźć się na szczycie. Drużyny mają 18 minut na wykonanie zadania.

Średnia wysokość wynosi 20 cali; wśród studentów MBA średnia wynosi 10 cali. Przedszkolaki budują dwa i pół raza wyżej, średnio 24 cale.

Jej obserwacje są wymowne. Studenci biznesu spędzają czas, robiąc to, czego ich nauczono: przydzielając role i tworząc plan. Słowem kluczowym jest tu "a". Mając tylko jeden plan i nie poświęcając czasu na testowanie, kiedy konstrukcja szybko zawala się pod ciężarem pianek, zespół nie ma czasu na szukanie alternatywnych rozwiązań.

Natomiast pięciolatki bawią się. Fascynuje mnie jej spostrzeżenie, że konsekwentnie zaczynają od pianki i budują konstrukcje, które utrzymują jej ciężar. Wiedzą, że istnieje więcej niż jedno rozwiązanie i eksperymentują, aby dowiedzieć się, co działa najlepiej. Zazwyczaj w ciągu 18 minut przedszkolaki budują cztery lub pięć konstrukcji. Ich praktyczne, zabawne eksperymentowanie i współpraca prowadzą do sukcesu za każdym razem.