Nauka rozwiązywania problemów

Kto nie ceni sobie umiejętności spokojnego oceniania i rozwiązywania problemów? Niektórzy ludzie wydają się nieugięci w obliczu problemu, inni "rozklejają się" przy najmniejszym wyzwaniu. Każdy odnosi korzyści z nauki postrzegania wyzwań jako szansy. "Odklejanie się" tylko opóźnia proces poszukiwania rozwiązań.

 

Jak więc my, dorośli, możemy pomóc dzieciom w nauce rozwiązywania problemów? Suzie Altamarino, nauczycielka w przedszkolu, podzieliła się ze mną tym, jak ona i jej koleżanki pomagają swoim cztero- i pięcioletnim podopiecznym uczyć się takich lekcji.

Szanuj się i bądź pozytywny

Szanuj dzieci i rozmawiaj o pozytywnych i bezpiecznych sposobach wyrażania myśli i uczuć poprzez słowa, działania, "pisanie", rysowanie i inne zajęcia artystyczne.

Stwórz środowisko, w którym rozwiązywanie problemów będzie postrzegane jako pozytywne doświadczenie. Podkreślaj to, co pozytywne w każdej próbie rozwiązania problemu lub rozwiązania konfliktu. Zachowaj pozytywne nastawienie i zademonstruj możliwości zabawy, które mogą pojawić się podczas tworzenia rozwiązań.

Modelowanie i ułatwianie

Modeluj proces rozwiązywania problemów dla dzieci, omawiając ich proces myślowy podczas radzenia sobie z codziennymi sytuacjami, rozkładając złożone problemy na mniejsze części.

Ułatwiaj burzę mózgów, aby każde dziecko opracowało swoje własne pomysły i potencjalne rozwiązania. Zachęcaj wszystkich do stworzenia więcej niż jednego możliwego rozwiązania przed wybraniem odpowiedzi.

Zadawaj pytania otwarte, które wymagają więcej niż tylko odpowiedzi "tak" lub "nie". Pytaj "jak moglibyśmy...?" "Czego jeszcze moglibyśmy spróbować?". Następnie zadawaj pytania nie oceniające, które skłaniają do głębszego zastanowienia. Jeśli skakanie z konstrukcji nie jest bezpieczne, zapytaj "gdzie indziej moglibyśmy skoczyć?". Albo "w co innego moglibyśmy się pobawić?".

Zapewnij zabawki, czas i bezpieczne środowisko

Zapewnij dzieciom zabawki o nieograniczonych możliwościach i dużo czasu na zabawę, podczas której będą mogły stawiać czoła wyzwaniom i ćwiczyć samodzielne rozwiązywanie problemów.

Stwórz bezpieczne środowisko, w którym dzieci mogą popełniać błędy bez konsekwencji i obaw, że się pomylą. Przypominaj im, że dzięki błędom uczymy się, co zrobić inaczej następnym razem.

Przy każdej okazji w ciągu dnia nauczyciele rozmawiają o pomysłach i podejściach do rzeczywistych i hipotetycznych sytuacji. Poprzez książki i opowiadania omawiają istotne wydarzenia i pytają dzieci, co one by zrobiły w takich sytuacjach. Te momenty wzmacniają wiarę dzieci w ich zdolność do oceny wyzwań i znalezienia wykonalnych rozwiązań.